Ваш надійний партнер та порадник
Написати нам
м. Львів, вул. Свєнціцького, 5, оф. 211

Зміни у процедурі реєстрації юридичних осіб та підприємців

Мабуть, чи не кожен суб’єкт господарювання з плином часом стикається зі змінами у своїй діяльності. Ці зміни можуть бути найрізноманітнішими: може змінитися склад засновників (учасників), статутний капітал, види діяльності, власне сам установчий документ тощо. Кожному суб’єкту відомо, що усі зміни підлягають державній реєстрації, а тому важливо знати чинне законодавство, яке регулює таку реєстрацію.

Так, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту права власності», що набув чинності 02 листопада 2019 року, вкотре було внесено зміни в закон, який визначає порядок державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу. Нижче ми розповімо про це детальніше.

 

Місце здійснення державної реєстрації

Насамперед з’ясуємо, в межах яких адміністративно-територіальних одиниць можна звертатися для проведення державної реєстрації. Дійсно, вказані положення зазнали певних змін, оскільки законодавець все ж таки повернувся до скасованого раніше так званого принципу «екстериторіальності». При цьому, має значення, хто звертається за проведенням державної реєстрації: юридична особа чи фізична особа-підприємець. Ба більше, тепер розмежування встановлено не тільки за суб’єктом звернення, але й формою, в якій подаються документи, зокрема, державна реєстрація відбувається:

  • для юридичних осіб на підставі документів у паперовій формі – в межах АР Крим, області, міст Києва та Севастополя за місцезнаходженням такої особи;
  • для юридичних осіб на підставі документів у електронній формі – незалежно від їх місця знаходження;
  • для фізичних осіб-підприємців – незалежно від їх місця знаходження в усіх випадках, тобто в цьому разі не має значення, в якій формі подаються документи на реєстрацію.

 

Реєстрація змін одразу після вчинення нотаріальної дії

Законом також встановлені випадки, коли державна реєстрація змін повинна проводитися нотаріусом відразу після вчинення посвідчувального напису. Одразу звертаємо увагу, що такі зміни не стосуються акціонерних товариств, товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, а натомість застосовуються до всіх інших суб’єктів господарювання, які здійснюють свою діяльність у інших організаційно-правових формах, аніж зазначено вище. Отже, такі зміни проводяться у наступних випадках:

  • після нотаріального посвідчення правочину, про відчуження частки засновника у статутному капіталі;
  • після видачі свідоцтва про право на спадщину на частку засновника у статутному капіталі.

До того ж, передбачено випадки і процедуру, коли за наявності поважних причин нотаріус після вчинення нотаріальної дії не може провести відповідні зміни. В такому разі це може зробити інший нотаріус, але для цього потрібно заздалегідь письмово повідомити територіальний орган Міністерства юстиції України. При цьому, в такому повідомленні необхідно вказати причини, строк відсутності, а також дані про нотаріуса, який буде проводити відповідні зміни до реєстру.

 

Перевірка обсягу цивільної дієздатності

Ще одним кардинально новим заходом є встановлення обов’язку перевіряти обсяг дієздатності. З одного боку, такі положення спричиняють додаткові труднощі при реєстрації змін. Водночас, така перевірка за загальним правилом повинна проводитися лише щодо тих змін, які пов’язані із зміною складу учасників юридичної особи. При цьому, обсяг дієздатності перевіряться як щодо особи, якій належить частка у статутному капіталі, так і щодо особи, яка її набуває.

Перевірка відбувається шляхом отримання даних про певну особу із спеціалізованого реєстру – Державного реєстру актів цивільного стану громадян. З іншого боку, це цілком зрозуміло, оскільки дасть змогу перевірити, для прикладу, чи не перебуває така особа у зареєстрованому шлюбі, оскільки в такому разі застосовуватимуться відповідні норми цивільного законодавства щодо спільного сумісного майна подружжя, а відтак це дозволить в подальшому уникнути судових спорів з приводу визнання таких правочинів недійсними.

Що стосується перевірки іноземних громадян, то тут достатньо документа, який посвідчує його особу, а також є підставою для перебування на території нашої держави.

Для юридичних осіб України така перевірка означає отримання відомостей про неї з відповідного спеціалізованого реєстру, в тому числі про її установчі документи. Натомість, набагато складніша ситуація у юридичних осіб-нерезидентів. Так, відтепер для проведення реєстраційних дій за участю таких суб’єктів, обов’язково знадобиться документ, що підтверджує реєстрацію такої особи у країні її місцезнаходження, який легалізований у встановленому порядку.

 

Проведення реєстраційних дій на підставі нотаріальної довіреності

Зміни в законодавстві торкнулись також і документів, що подаються для державної реєстрації. По-перше, у всіх випадках подається документ, який посвідчує особу. По-друге, якщо ж проведення державної реєстрації відбуватиметься за допомогою представництва інтересів, то в такому разі обов’язково подається нотаріально посвідчена довіреність.

! Наголошуємо, що відтепер в усіх випадках довіреність має бути нотаріально посвідчена, навіть для юридичних осіб. Для цього радимо Вам, якщо Ви вирішили доручити проведення таких дій представнику, оформляти нотаріальні довіреності на довгостроковий термін. Це дасть змогу зекономити час в подальшому і дозволить директору не перейматися щоразу цими питаннями.

Окрім цього, здійснення реєстраційних дій дозволяється у порядку представництва за законом. Нагадуємо, що за чинним законодавством законне представництво встановлюється щодо таких категорій осіб: малолітні, неповнолітні та недієздатні особи.

 

Використання нотаріальних бланків

Ще одним надзвичайно важливим моментом є те, що починаючи з 02 листопада для оформлення певних документів потрібно використовувати спеціальні бланки нотаріальних документів. Ці зміни поширюються на оформлення:

  • рішення загальних зборів про визначення розміру статутного капіталу та розмірів часток учасників;
  • рішення загальних зборів виключення учасника;
  • заяви про вступ;
  • заяви про вихід;
  • акт приймання-передачі частки.

Такі нововведення мають на меті  запобігти можливим маніпуляціям та зловживанням з боку недобросовісних учасників. Наприклад, нерідко трапляються випадки, коли в складі учасників є кілька осіб, які не можуть дійти згоди чи досягнути компромісу, тому могли існувати різного роду зловживання, такі як підробка рішень, якими можна змінити склад учасників юридичної особи. Разом з тим, використання нотаріального бланку дозволить уникнути таких ситуацій.

Загалом, внесені законодавцем зміни передбачають різні нюанси, тому якщо у Вас виникли запитання, звертайтеся до наших спеціалістів і ми неодмінно Вам допоможемо.

 

profesional

Професіоналізм

Ми докладаємо максимум зусиль, щоб кожний наш Клієнт отримав позитивний результат від співпраці з нами.

dosvid

Досвід

В нашій команді працюють кваліфіковані адвокати з багаторічним досвідом роботи, які зарекомендували себе як професіонали своєї справи.

result

Об’єктивність

Ми не даємо порожніх обіцянок, ми реально оцінюємо ситуацію і обираємо найоптимальніший шлях для вирішення Вашої проблеми.

confidence

Конфіденційність

Ми забезпечимо максимальну конфіденційність та нерозголошення інформації, отриманої від кожного Клієнта. Ви можете нам довіряти!